"De K1, BMW's eigen
toernooipaard"
Schreef MOTOR Emotion in hun magazine in november 2000.
De BMW K1 was een van de eerste seriemotoren die met een volledige
stroomlijn werd geleverd.
Daarmee had de motor
een Cw-waarde van 0,34 (bij liggende bestuurder).
Met dat ontwerp week
BMW af van alles wat tot dan toe gebruikelijk was in de motorfietswereld.
De motor was in twee
kleurencombinaties te bestellen, blauw en rood.
In beide gevallen
werden velgen, transmissiehuis, opdruk en andere details in felgeel uitgevoerd, waarmee de K1 een extra opvallende verschijning was.
Later werd een wat
bescheidener grafietgrijze kleur toegevoegd aan het assortiment.
Motorisch werd de K1 aangedreven door een 4-cilinder in-lijn
motor,
met 16 kleppen.
Met 100 pk was de K1
een echte sportmotor.
De
achterwielophanging was voor het eerst uitgevoerd in paralever enkelzijdige
ophanging.
Tussen 1988 en 1993
zijn er 6921 exemplaren van de K1 gemaakt,
de laatste 100 exemplaren kregen de
naam K1 Ultima.
technische gegevens van de K1
·
Motor : vloeistofgekoelde viercilinder met vier kleppen per
cilinder
·
Cilinderinhoud : 987 cc
·
Compressieverhouding : 11:1
·
Versnellingen : vijf
·
Transmissie : primair tandwielen, secundair cardan
·
Frame : brugframe met dragend blok
·
Vering : voor hydraulisch gedempte voorvork, achter Paralever-systeem
·
Banden : voor 120/70 x 17, achter 160/60 x 18
·
Gewicht : 259 kg.
·
Vermogen : 100 Pk bij 8.000 tpm
·
Topsnelheid
: 240 km/u
Kleuren overzicht voor de K1
Acryl
basis kleuren
.Dakargeel alleen voor de ULTIMA code 267
.Marrakesch rot code 658
.Schwarz mat
voor het frame
Metallic
kleuren
.Classicschwarz code
670
.Konigsblau code 680
.Lagunablau code 657
.Seidenblau
code 690
Belijningkleur
.Wit
code 101