DE BELANGRIJKSTE VERSCHILLEN BMW R35 en EMW R35

BMW R35

BMW R35/2, R35/3, EMW R35/3

- PRODUCTIE :

1937 t/m 1941.

1945 t/m 1955.

- NUMMERS :
Frame- en bloknummmers niet noodzakelijk gelijk: 

Frame- en bloknummers gelijk (1945 - '51)

1937: 300001-303546

200000 (?)-226000 handschakeling (1951-'52

1938: 303547-308937

226001-234000 voetbak met star frame (1952-'55)

1939: 308938-314097  

234001- ca.283000 (plunjervering frame)   

1940: 314098-315387    

De versnellingsbak, cardan en dynamo zijn genummerd

1941: vanaf 315388

met dezelfde laatste 5 cijfers van het  framenummer.

- PLAATS NUMMERS :
Frame rechts achter onder aan  het frame onder de remstang

Bovenste framebuis rechts achter.

Motor: horizontaal rechtsondercilinder

Motor: Horizontaal rechts onder cilinder.  

Versn.bak: verticaal rechts boven achter.

Cardan star frame: horizontaal op achterste versterkingsrug.

Cardan plunjerframe: schuin op achterste deel.

- FRAME:

Star achterframe met links balhoofdextra gat voor km-tellerkabel

Star achterframe tot nummer 234000

(alleen bij serie ’37-’41)

Plunjer achtervering vanaf nummer 234001

Versterkt (zijspangebruik) frame vanaf nummer 256501

- SCHAKELING:
Handschakeling door rechter knierubber

Handschakeling tot nummer 226000

Vanaf nummer 226001 linkse voetschakeling

- CARBURATEUR :
SUM type CK 3/22-770 (doorlaat 22mm)

BVF type KL 325-0 (doorlaat 25 mm)

(BVF: Berliner Vergaser Fabrik)

- VELGEN :
3" x 19" met 5 nokken tegen slippen binnenband

Tot nummer 234000 3" x 19"

Vanaf 234001 2,15" x 19"

- SPATBORDEN:
Voorspatbord zo'n 10 cm diep

Voorspatbord gelijk BMW tot nummer 223309.

Plat en breed achterspatbord

Van nummer 223310 tot 232700 minder diep.

Vanaf 232701 breed uitlopend aan onderzijde

Achterspatbord tot 234000 gelijk BMW

Daarna smal en diep met scharnier

- VOORVORK:
Ongedempte vork met gummi manchetten onder

Tot nummer 223309 gelijk BMW

Vanaf 223310 tot 228200 ongedempte telescoop

Vanaf 228201 gedempte telescoop

- ZADEL :
Zadel met canvasdoek bekleed met 2 trekveren naast het frame

Tot 234000 leren zadel met 2 trekveren naast het frame

Vanaf 234001 rubber zadel met centrale instelbare duwveer

- HANDELS:
Insteekhandels van messing of aluminium

Tot 218000 insteekhandels

Vanaf 218001 gewoon model van aluminium

- TANK:
Diameter tankdop ca. 9 cm

Diameter tankdop ca. 11,5 cm

Driehoekige bevestigingslippen

Rechte bevestigingslippen

- BALHOOFDPLAATJE:
BMW balhoofdplaatje met nummers en gegevens

Tot 1950 gelijk aan vooroorlogse balhoofdplaatje

Tot nummer 234000 met tekst:                                  AWTOWELO Werk BMW Eisenach

Vanaf nummer 234001 met tekst:                                             VEB Eisenacher Motoren Werk Eisenach

Tot zo ver de lijst van mij bekende verschillen en kenmerken van verschillende typen.                                                      Alleen over de typenaanduidingen heb ik nog niets vermeld, daarover het volgende:

De vooroorlogse BMW R35 heet gewoon BMW R35.                                                                                                 Van de handgeschakelde naoorlogse modellen (tot nummer 226000) is de juiste typeaanduiding BMW R35/2.             Van het type met star frame en voetschakeling (nummer 226001 tot 234000) is de typeaanduiding BMW R35/3.        Van de modellen met plunjervering (vanaf nummer 234001) is de typeaanduiding EMW R35/3.

Nu moet mij nog even van het hart dat door de "echte" BMW-liefhebbers de naoorlogse R35's veelal als tweederangs        motorfietsen worden gezien. Dit is in mijn ogen onterecht getuige het feit  dat deze motoren steeds meer in de       belangstelling komen te staan. Het aantal liefhebbers van deze fietsen groeit gestaag en uit de journalistieke hoek is er ook een toenemende belangstelling zoals diverse artikelen in de oldtimer tijdschriften aantonen. In het weekeinde van 21 t/m 23 juni 1996 is zelfs het eerste BMW/EMW R35 treffen georganiseerd in Eisenach (bij de voormalige fabriek).                     Het tweede treffen is op 4 juli 1998 ook daar gehouden. Zaterdag 26 augustus is er weer een BMW/EMW R35 treffen.
Ik ben van plan dit jaar ook hier aanwezig te zijn (Mét m'n eigen R35 natuurlijk) Dus: misschien tot ziens!

Met dank aan: TON GOOSSENS, BMW / EMW R35-SPECIALIST BMW-Mono-Club

0548-616342 (na 18.30)

BMW R 35/3 van Ton Goossens            EMW R 35/3 van Ton Goossens

Terug